سندرز خطاب به ترامپ: اجازه نمی‌دهیم مطابق میل دیکتاتور خشن سعودی وارد جنگ شوی-راهبرد معاصر

سندرز خطاب به ترامپ: اجازه نمی‌دهیم مطابق میل دیکتاتور خشن سعودی وارد جنگ شوی

نامزد دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خطاب به ترامپ گفت که هرگونه حمله ای می بایستی تنها با موافقت کنگره آمریکا صورت پذیرد، از همین رو ما اجازه نخواهیم داد تا مطابق میل دیکتاتوری خشن حاکم بر عربستان سعودی، آمریکا را وارد جنگ جدیدی نمایی.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 16
کد خبر: ۲۲۴۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ در واکنش به حملات پهپادی به پالایشگاه های سعودی توسط مبارزین یمنی مبادرت به درج توئیتی نمود که اذهان عمومی را به سمت احتمال وقوع جنگی جدید در منطقه کشاند.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حمله چنین مدعی شده است که : "خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!".

 

در خبری مرتبط که لحظاتی پیش در صدر رسانه های بین المللی قرار گرفت، منابع امنیتی آمریکایی، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم نموده‌اند. ایالات متحده آمریکا با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات نفتی عربستان و منابع اطلاعاتی، آن را سند دست داشتن ایران در دو حمله صورت گرفته به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی حقل خریص اعلام کرد.

 

براساس اعلام مقامات آمریکایی که نامشان منتشر نشده، مسیر و ضریب اصابت حملات، امکان اینکه این حملات از سوی نیروهای حوثی صورت گرفته باشد مورد شک و تردید قرار گرفته است.

 

با اعلام مواضع کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ، شماری از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی به میدان آماده و به واشنگتن نسبت به وقوع جنگی جدید در منطقه هشدار دادند.

 

سناتور دمکرات برنی سندرز در واکنش به توئیت دونالد ترامپ در مورد «آمادگی اقدام نظامی» پس از حملات پهپادی به عربستان، گفته کنگره چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

 

سناتور سندرز، از سناتورهای ارشد حزب دمکرات و از نامزدهای اصلی رقابت‌های درون‌حزبی این تشکل سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

 

سندرز ساعاتی پس از توئیت ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به رئیس‌جمهوری کشورش نوشت «قانون اساسی ایالات متحده کاملا واضح است. تنها کنگره [آمریکا] و نه رئیس‌جمهوری می‌تواند اعلام جنگ کند».

 

سندرز ادامه داده «و کنگره چنین اجازه‌ای را به شما نمی‌دهد، که چون دیکتاتوری خشونت‌گرای سعودی از شما خواسته، وارد جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه بشوید».

 

دیروز نیز سناتور کریس مورفی، نماینده کنگره آمریکا در پیامی توئیتری ادعای مایک پمپئو ، وزیر خارجه این کشور درباره دست داشتن ایران در حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را رد کرد.

 

کریس مورفی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «سعودی‌ها و حوثی‌ها در جنگ با هم هستند. سعودی‌ها به حوثی‌ها حمله می‌کنند و حوثی‌ها در برابر به آن‌ها پاسخ می‌دهند و به آن‌ها حمله می‌کنند.»

 

وی افزود: « ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، اما اینکه بگویم ایران با حوثی‌ها برابر است، موضوعی نادرست است.

 

امروز عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر اتهام دست داشتن ایران در حملات انجام شده به تاسیسات نفتی عربستان تکذیب کرده و آن را "از بیخ بی‌اساس" خواند و آن را نتیجه "طبیعی" جنگ یمن دانست و گفت: "ائتلاف سعودی‌ها مرتکب جنایات جنگی زیادی شدند و طبیعی است نیروهای یمنی واکنش نشان دهند".

 

روز گذشته نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مایک پومپئو، همتای آمریکایی خود، در مورد حملات به تاسیسات نفتی عربستان گفت: "آمریکاییها سیاستی به نام فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفتند که به دلیل ناکامی ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است."

 

حملات روز شنبه به تاسیسات نفت عربستان عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرده است.

 

در آغاز معاملات امروز بهای نفت خام برنت بیش از ۲۰ درصد جهش کرد درحالی که بهای نفت غرب تگزاس، دیگر شاخص مهم جهانی، ۱۵ درصد جهش کرد.

 

جنگ یمن با تجاوز سعودی و امارات از سال 2015 آغاز شد و با گذشت چهار سال و کشتار هزاران نفر، آوارگی میلیون‌ها شهروند غیر نظامی و خطر قحطی، با وجود حمایت های تسلیحاتی همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی، نتیجه ای عاید سعودی ها در حمایت از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی نشده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده